۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

سعید مرتضوی باید به طور علنی محاکمه شود

 
 
در روزی که شایعات تایید نشده حکایت از اعدام دو تن از مجرمین کهریزک داشت، خانواده های امیر جوادی فر و محمد کامرانی، دو تن از جانباختگان این بازداشت گاه  در مصاحبه با "روز" خواستار محاکمه آمران جنایات کهریزک و سعید مرتضوی شدند. آنها از اینکه سعید مرتضوی همچنان در دولت، سمت اجرایی دارد ابراز تاسف کرده و گفته اند حداقل انتظارشان این است که قاضی مرتضوی تا زمان برگزاری دادگاه از هرگونه سمت اجرایی و غیر اجرایی کنار گذاشته شود.
محمد کامرانی، جوان 18 ساله ای بود که در جریان اعتراضات 18 تیر سال گذشته بازداشت و در حالیکه خود را برای کنکور پزشکی آماده میکرد به دلیل شکنجه و جراحات شدید، در بیمارستان مهر جان باخت.
امیر جوادی فر 25 ساله و دانشجوی مدیریت دانشگاه آزاد قزوین نیز روز 18 تیر سال گذشته بازداشت شده بود، او هم به دلیل شکنجه و جراحات شدید جان باخت.

19 ماه تحقیقات!
علی کامرانی، پدر محمد کامرانی خواستار کنار گذاشتن سعید مرتضوی از سمت های اجرایی است و به "روز" می گوید: این حداقل توقع ما است؛ از مسئولان اجرایی واقعا گله داریم که کسی که مورد اتهام است و اتهاماتی به او وارد شده چگونه سمت اجرایی دارد؟ چگونه در دولت پست دارد؟
او می افزاید: ما همچنان پی گیری میکنیم تا عوامل اصلی یعنی آمران کهریزک محاکمه و مجازات شوند تاهمانطور که در رابطه با نیروی انتظامی انجام شده و عوامل محاکمه شدند، عوامل اصلی نیز مورد محاکمه قرار گیرند و به سزای اعمالشان برسند.
بابک جوادی فر، برادر امیر جوادی فر نیز درمصاحبه با روز خواستار محاکمه علنی سعید مرتضوی و سایر آمران جنایات کهریزک می شود و می گوید: همچنان به ما می گویند پرونده در مرحله تحقیقات است. تقریبا 18 تا 19 ماه گذشته اما جالب است که تحقیقات تمام نشده و هنوز کیفرخواستی هم صادر نشده و همین مساله برای ما شبهه برانگیز است.
وی با اشاره به اینکه سعید مرتضوی همچنان در دولت، پست اجرایی دارد  می افزاید: این مساله واقعا باعث ناراحتی ماست. آقای روح الامینی هم مدتی پیش در مصاحبه با روزنامه خراسان گلایه کرد که چرا تکلیف را روشن نمی کنید. دو ماه پیش هم سخنگوی سابق قوه قضائیه گفته بود که تصدی مرتضوی در مقام دولتی جرم است اما متاسفانه توجهی نمی شود. همین که ایشان در دولت سمت دارند و از طرفی به شکایات خانواده ها از امران رسیدگی نمی شود و فقط می گویند در مرحله تحقیقات است برای ما شبهه برانگیز است.
برادر امیر جوادی فر می افزاید: تنها خواسته ما این است با توجه به اینکه موارد اتهامی آقایان مشخص است و در دادگاه نظامی زوایای تاریک پرونده مشخص شده، هر چه سریع تر کیفرخواست صادر شود و دادگاه را تشکیل دهند و به اتهامات امران رسیدگی کنند.
وی همچنین خواستار آن است که دادگاه علنی باشد تا مردم بدانند چه اتفاقی افتاده است.
پیش از این عبدالحسین روح الامینی، پدر محسن روح الامینی نیز در مصاحبه با نشریات مثلث و خراسان گفته بود درباره بخشی از پرونده کهریزک که مربوط به دادستان سابق تهران و معاون او به عنوان قضات دستور دهنده اعزام بازداشت شدگان به کهریزک بوده، اقدامی انجام نشده است.
او هم خواهان محاکمه آمران فاجعه کهریزک شده و از اینکه سعید مرتضوی در دولت سمتی دارد ابراز تاسف کرده و گفته بود: انتظار داشتم دولت به احترام خون کشته شدگان جنایت کهریزک از دادن پست به مرتضوی خودداری می‌کرد.
محسن روح الامینی دیگر جان باخته بازداشت گاه کهریزک نیز بر اثر شکنجه و شدت ضربات وارد جان باخت.
سعید مرتضوی، حسن حداد و علی اکبر حیدری فر سه قاضی هستند که خانواده های جان باختگان بازداشتگاه کهریزک خواستار محاکمه آنها شده اند.
در شهریور ماه امسال محسنی اژه ای، دادستان کل کشور اعلام کرده بود که سه مقام قضایی در ارتباط با پرونده کهریزک از سمت خود تعلیق شده‌اند. هرچند او نامی از این سه قاضی نبرد اما جعفری دولت آبادی اعلام کرد که یکی از این قضات سعید مرتضوی است. به گفته دادستان کل کشور، مرتضوی از سمت قضایی خود به عنوان معاون دادستان‌کل معلق شده، اما همچنان به عنوان مشاور محمود احمدی‌نژاد و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت می‌کند.

حق اعدام ندارند
دادگاه نظامی تهران،  عاملان فاجعه بازداشتگاه کهریزک را محاکمه و دو نفر را به اعدام و 9 نفر را نیز به زندان، شلاق، انفصال از خدمت و پرداخت دیه محکوم کرد، اما خانواده های جوادی فر، کامرانی و روح الامینی اعلام کردند که از قصاص دو نفری که محکوم به اعدام شده اند، گذشت کرده اند.
با این حال روز گذشته سایت خبرنامه دانشجویان ایران که وابسته به بسیج دانشجویی است، در خبری از اعدام دو تن از محکومان جنایات کهریزک خبر داد و به نقل از پدر محسن روح الامینی مدعی شد که "دو تن از ماموران پلیس در وقایع بازداشتگاه کهریزک اعدام  شده‌اند".
اما خانواده های کامرانی و جوادی فر در مصاحبه با روز این مساله را تکذیب کردند. علی کامرانی می گوید: ما از قصاص گذشته ایم و با توجه به وساطت هایی که شد در این قضیه رضایت دادیم و به هیچ عنوان نمی توانند اعدام کنند.
بابک جوادی فر نیز به  روز می گوید: به هیچ وجه حق ندارند اعدام کنند چون قصاص برای جنبه خصوصی جرم صادر شده و هر سه خانواده رضایت داده ایم.
این خانواده ها پیشتر ضمن نامه ای اعلام کرده بودند: ما صاحبان خون به ناحق ريخته شده فرزندانمان، با گذشت از قصاص دو مجری اين جنايت که محکوم به اعدام شده‌اند و تأکيد بر اجرای ساير مجازات‌ها در مورد آنها بيش از پيش خود را در مسير خونخواهی و پيگرد آمران و عاملان اصلی جنايت که مصونيت‌های رسمی و غيررسمی آنها در حال فروريختن است، قرار خواهيم داد.
همزمان عبدالحسین روح الامینی در مصاحبه با سایت آینده با تکذیب ادعای مطرح شده در خبرنامه دانشجویان، اعلام کرد: با توجه به گذشت اولیای دم از اعدام محکومان این جنایت، اجرای دیگر مجازاتهای آنها نظیر شلاق، زندان و محرومیت از خدمات دولتی به اجرا در آمده شده و هرچند حکم اعدام محکومان صادر شده بود، اما آنها اعدام نشده و نخواهند شد و درباره متهمان قضایی نیز بنده اظهار کردم که پرونده در دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است.
بازداشتگاه کهریزک که در جریان پاکسازی منطقه خاک سفید تهران پارس ساخته شد و از سوی نیروی انتظامی در جریان طرح امنیت و برخورد با کسانی که از نظر پلیس اراذل و اوباش نامیده می شدند، مورد استفاده قرار می گرفت، بعد از انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته، به محلی برای نگهداری و شکنجه معترضان به کودتای انتخاباتی تبدیل شد.
جمهوری اسلامی مرگ سه تن از قربانیان این بازداشتگاه را رسما پذیرفت اما تاکنون هیچ توضیحی درباره رامین آقازاده قهرمانی و عباس نجاتی کارگر که بعد از آزادی از این بازداشتگاه و به دلیل شکنجه های صورت گرفته در آن، جان باختند، داده نشده است.
کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی در گزارش خود به نحوه کشته شدن سه قربانی بازداشتگاه کهریزک اشاره کرده و درباره محسن روح الامینی نوشته است: "مرحوم روح الامینی در مسیر انتقال از کهریزک به اوین وضعیت وخیمی داشته که هر چه بازداشت شدگان به مأموران محافظ در این خصوص متذکر شده اند، آنان بدون توجه از این مسئله گذشتند. انتقال از کهریزک به اوین با اتوبوس های نامناسب و با ازدحام بسیار زندانیان، آن هم در اوج گرما در ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر انجام شد و در اوین نیز علیرغم وخیم بودن وضعیت مرحوم روح الامینی از ساعت ۱۴ الی ۱۷ در نوبت قرنطینه بوده و در ساعت ۱۷ پزشک وی را جهت مداوا به بیمارستان اعزام نمود".
این کمیته درباره امیر جوادی فر نیز توضیح داده است: "ایشان در زمان دستگیری مورد ضرب و شتم قرار گرفته و قبل از انتقال به کهریزک مداوا گردیده ولی با این حال نامبرده از لحاظ جسمی ضعیف شده بود و توان مقاومت در برابر صدمات جسمی و روحی بازداشتگاه کهریزک را نداشته است و در چهار روز حضور در کهریزک یک بار به پزشک وظیفه زندان مراجعه کرده که مداوای خاصی نسبت به ایشان انجام نمی پذیرد. به هر حال ایشان با حالت وخیم سوار اتوبوس می شود و در همان آغاز حرکت اتوبوس ها نامبرده وضعیت بحرانی پیدا نموده و در بیرون از اتوبوس جان می دهد".
محمد کامرانی دیگر قربانی بازداشتگاه کهریزک است که در گزارش کمیته مجلس درباره او آمده: "مرحوم محمد کامرانی پس از دستگیری بدون بازجویی به زندان کهریزک منتقل می شود و در آنجا نیز همچون سایر زندانیان مورد ضرب و شتم و تحقیر قرار می گیرد. وی تحمل صدمات وارده را نداشته و پس از بازگشت به زندان اوین به بیمارستان لقمان منتقل می شود و در بیمارستان نیز رسیدگی لازم صورت نمی گیرد. وضعیت بحرانی نامبرده پس از ۳۰ ساعت از انتقال به بیمارستان به خانواده وی اطلاع داده می شود. آنها همان شب فرزند خود را به بیمارستان مهر منتقل نموده، اما انتقال ایشان ثمره ای نداشته و وی در بیمارستان مهر جان خود را از دست می دهد".
f.ghazi(at)roozonline.com
فرشته قاضی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تماس info.sedayezendani@gmail.com