۱۳۸۹ بهمن ۴, دوشنبه

صحنه قتل ندا بازسازی می شود

هاجر رستمی مطلق، مادر ندا آقا سلطان در سالروز تولد وی در مصاحبه با "روز" اعلام کرد پرونده شکایت خانواده ندا در مرحله تحقیقات در بازپرسی است و خانواده آقاسلطان همچنان پی گیر معرفی و محاکمه قاتل و قاتلان ندا هستند.
ندا آقا سلطان، 30 خرداد سال گذشته بر اثر اصابت گلوله ای جان باخت و به نماد جنبش اعتراضی مردم ایران تبدیل شد. فیلم لحظه جان باختن او در جریان سرکوب اعتراضات مردم ایران، به نوشته "تایم"، به عنوان پربیننده‌ترین لحظه مرگ یک انسان در تاریخ بشریت شد؛ لحظه ای که چشم های بازش در واپسین لحظه زندگی، چشم های جهانیان را به وقایع ایران گشود.
با گذشت بیش از 19 ماه از جان باختن ندا تاکنون دادگاهی برای معرفی و محاکمه قاتل یا قاتلان او تشکیل نشده اما مادر او به "روز" می گوید پرونده شکایت او و خانواده ندا در مرحله بازپرسی و تحقیقات مقدماتی است و پرونده هنوز به دادگاه ارسال نشده.
خانم رستمی مطلق می افزاید: متهم به قتل را احضار کرده اند و تاکنون سه جلسه بازپرسی با حضور سه مظنون به قتل ندا در دادسرای جنایی تشکیل شده که ما و وکیل مان نیز در این جلسات حضور یافتیم و منتظریم که تحقیقات به پایان برسد و پرونده به دادگاه ارسال شود.
سه نفری که خانم رستمی از احضار و حضور آنها در جلسات بازپرسی سخن می گوید از اعضای بسیج هستند که روز جان باختن ندا در محل حادثه حضور داشتند.
 عباس کارگر جاوید، مظنون اصلی پرونده، از اعضای بسیج است که مردم او را بلافاصله بعد از اصابت گلوله به ندا، گرفتند و به گفته آرش حجازی، پزشکی که هنگام جان باختن ندا بالای سر او بود، این عضو بسیج فریاد میزد: "نمی خواستم بکشمش".
به فاصله چند هفته، عکس ها و مشخصات عباس کارگر جاوید در اینترنت و در سطح وسیعی منتشر شد و خانواده ندا به عنوان مظنون به قتل دخترشان از او شکایت کردند.
دو فرد دیگر نیز از اعضای بسیج هستند که به همراه عباس کارگر جاوید سوار بر موتور در محل جان باختن ندا حضور داشتند.
مادر ندا آقا سلطان می گوید: "به ما گفته اند باید بازسازی صحنه قتل صورت گیرد و ما منتظریم  برای بازسازی صحنه به ما خبر بدهند".
خانم رستمی مطلق سپس تاکید می کند که او و خانواده ندا همچنان پی گیر پرونده شکایت شان هستند و تا معرفی و محاکمه قاتل یا قاتلان ندا، دست از پی گیری نخواهند کشید.
با خانم رستمی مطلق دیروز در حالی مصاحبه می کردم که تازه از بهشت زهرا و سپس امیر آباد (محل جان باختن دخترش) بازگشته بود؛ دیروز دومین سالروز تولد ندا بعد از جان باختن او بود و مادرش به "روز" می گوید: با خانواده و بستگان درجه یک رفتیم بهشت زهرا و یک ساعتی سر مزار ندا نشستیم و بعد من به اتفاق پدر ندا و برادر و خواهرم به امیر آباد رفتیم. جایی که ندا شهید شد، شمع روشن و گل پر پر کردیم. محلی که ندا افتاده بود را بوسیدم و برگشتیم.
مادر ندا سپس می گوید: چند شب پیش مصاحبه ای از آقای آرش حجازی دیدم که او قشنگ ترین اسمی را که می شد برای نگاه ندا و چشمان باز دخترم گذاشت بر زبان اورد. او از "نگاه آهو" سخن گفت و من واقعا به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم. ندای من آهوی بی پناهی بود که صیاد بی رحم او را صید کرد. این چند روز مدام گریه کرده و از خدا خواسته ام قاتل دخترم نمیرد و زنده بماند، و به روزی دچار شود که حتی یک پر کاه هم نتواند بلند کند. شما ببینید در مرام ما نیست که حتی وقتی می خواهیم سر حیوانی  را ببریم، حیوان ماده باشد بلکه همیشه حیوان نر را قربانی می کنیم اما قاتل ندا اینقدر نامرد بود که یک آهوی بی پناه و سرگردان را انتخاب کرد. از خدا میخواهم همیشه جواب کارش را بدهد؛ نمی دانم با چشمان باز ندای من که به آسمان مانده بود و با نگاه ندای من، چگونه شب ها می خوابد و چگونه می تواند زندگی کند.
از مادر ندا درباره فیلم "یزدان تفنگ ندارد" می پرسم. فیلمی که با مجوز جمهوری اسلامی و توسط بسیج دانشجویی دانشگاه شریف ساخته شده است. دربخشی از این فیلم به سراغ ساکنان امیرآباد تهران رفته و از آنها پرسیده شده که در این محل چه اتفاقی افتاد اما کسی حاضر به گفتن واقعیت جان باختن ندا نشده است.
خانم رستمی این فیلم را ندیده اما می گوید: من به محل شهادت دخترم می روم و مردم و ساکنان آن محله خیلی به ما لطف دارند همیشه با ما همراهی می کنند و دلجویی. به خود من می گویند که به خاطر ترس از جانمان و برای اینکه مشکلات بیشتری پیش نیاید حرفی نمی زنیم اما ندا همیشه در قلب ماست. در اصل میخواهم بگویم مردم حق دارند جلو دوربین حرفی نزنند اما با ما همراه هستند؛ همیشه به خود من می گویند و من واقعا از مردم تشکر میکنم که در تمام این مدت حتی یک لحظه نیز مرا تنها نگذاشتند و پا به پای من آمدند. مردم همیشه از ما حمایت کرده اند و من همین جا از همه آنها تشکر می کنم.

از سناریو سازی تا بازپرسی
پس از کشته شدن ندا، مسئولان نظامی ـ امنیتی جمهوری اسلامی با پردازش سناریوهای مختلف و گاها متناقض، تلاش کردنداز زیر بار مسئولیت مرگ این دختر جوان شانه خالی کنند.
در اولین واکنش ها روزنامه جوان که ارگان سپاه پاسداران است خبرنگار بی بی سی را متهم به اجیر کردن اوباش برای قتل ندا کرد؛ سپس سفیر ایران در مکزیک، عامل قتل ندا را سازمان سیا دانست.
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی اما مدعی شد که شواهد به دست آمده توسط کارشناسان انتظامی و امنیتی کشور، این فرضیه را تقویت می‌کند که ندا آقاسلطان اشتباهاً به عنوان خواهر یکی از اعضای مازندرانی سازمان مجاهدین خلق اعدام شده، از سوی تک تیراندازان این گروه هدف قرار گرفته است.
احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری هم در خطبه های نماز جمعه گفت: "در اغتشاشات اخیر، یک خانم کشته شد، اوباما برایش اشک تمساح ریخت و غرب معرکه گرفت. هر عاقلی که فیلمش را ببیند متوجه می‌شود کار خود اغتشاش‌گران است. به‌گونه‌ای که از جایی که ماشین این خانم هم پارک شده‌است عکس گرفته‌اند. این خانم در کوچه خلوت بوده‌است. در کوچه خلوت که نمی‌کشند، دستگیر می‌کنند. معلوم است که اگر کار نظام بود، در خیابان برخورد می‌کرد."
احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز خبر از تحت تعقیب بودن آرش حجازی از سوی پلیس بین الملل داد و گفت که قتل ندا آقا سلطان سناریو است و هیچ ربطی به "اغتشاش های تهران" ندارد.
مهدی کلهر، مشاور محمود احمدی نژاد نیز مدعی شد که ندا جلو دوربین خود را به مردن زد و سپس در ماشین توسط پزشک فراری به انگلیس، یعنی آرش حجازی کشته شد.
عزت الله ضرغامی نیز با ساختگی خواندن فیلم جان باختن ندا مدعی شد: "سفير ونزوئلا تعريف مي‌کرد که در دور دوم انتخابات اين کشور نيز چنين صحنه‌اي نظير مرگ آن خانم را در آن کشور به راه انداختند و اين سناريو هم در آنجا پياده شد و مي‌خواستند بگويند که راي آقاي چاوز هم ساختگي است؛ اما موفق نشدند."
این اظهارات ضد و نقیض تا بدانجا پیش رفت که منجر به ساخته شدن دو فیلم مستند از سوی وزارت اطلاعات در خصوص چگونگی قتل ندا آقاسلطان و پخش این دو مستند از صدا و سیمای جمهوری اسلامی شد. دو فیلمی که در اولی، صحنه قتل ندا، نمایشی و سناریو خوانده وادعا شده: آرش حجازی و پناهی معلم موسیقی و ندا، تیمی فرستاده از سوی خارجی ها بودند و ندا خود روی صورتش خون ریخت که مردم فکر کنند تیر خورده اما بعد از سوار شدن به ماشین ندا به قتل رسیده است.  در دومی اما برخلاف فیلم اول، جمهوری اسلامی پذیرفت که ندا کشته شده و فیلم کشته شدن ندا جعلی نبوده و عباس کارگر جاوید هم حضور یافت و در دفاع از خود سخن گفت و در پایان فیلم، تصویری از زنی به نمایش درآمد که ادعا می شد قاتل ندا است.
زنی که مادر ندا پیشتر در مصاحبه با "روز" از قضیه او ابراز بی اطلاعی کرده و گفته بود: "ما از هیچ خانمی شکایت نکرده ایم و تنها کسی که به عنوان مظنون از او شکایت کردیم عباس کارگر جاوید بوده است. یعنی ابتدا شکایت کردیم و خواستار معرفی و محاکمه قاتل و یا قاتلان ندا شدیم و سپس از این آقا هم به عنوان مظنون شکایت کردیم؛ اما از قضیه این خانمی که می گویند خبری نداریم".
با برگزاری جلسات بازپرسی، افکار عمومی در انتظارند تا ببینند با گذشت 19 ماه از کشته شدن ندایی که چشمان بازش در حین مرگ، چشم جهانیان را به وقایع ایران گشود، پرونده شکایت خانواده آقا سلطان به دادگاه ارسال خواهد شد و آیا قاتل و قاتلان او معرفی و محاکمه خواهند شد یا اینکه این پرونده نیز به سرنوشت پرونده های سایر جان باختگان بعد از انتخابات که شکایت های خانواده های آنها مسکوت ماند، دچار خواهد شد؟
f.ghazi(at)roozonline.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تماس info.sedayezendani@gmail.com