۱۳۸۹ بهمن ۳, یکشنبه

۹۷ اعدام در ۳۰ روز: افزايش خيره کننده اجرای احکام اعدام توسط قوه قضاييه، ‬کمپين بين المللی حقوق بشر

قوه قضاييه ايران با اعدام ۱۰ نفر از متهمان جرائم موادمخدر در ۲۹ دی ماه، و در يک بازه زمانی يک ماهه (۲۹ آذرتا ۲۹ دی ماه) با ۷۵ اعدام در دی ماه و ۲۲ اعدام در ۲۹ آذر ماه به عدد نگران کننده ۹۷ تن در تعداد اعدام های انجام شده در کشوررسيد و عليرغم سوالات و شبهات بسياری که در مورد بسياری از اعدام های ياد شده از جمله اعدام های سياسی و اعدام متهمان مواد مخدری وجود دارد اين روند همچنان ادامه دارد. . مسوولان قوه قضاييه در استان های مختلف از اعدام متهمان موادمخدری در روزها و ماه های آينده خبر داده اند.
تعداد اعدام های ياد شده همگی از منابع رسمی استخراج شده است. در ۲۹ آذرماه به تنهايی ۲۲ اعدام صورت گرفته است. اعدام ۱۰ نفر در زندان وکيل آباد مشهد در آمارها مطرح شده توسط قوه قضاييه مطرح نشده است اما کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با نقل از منابع معتبر محلی آن را منتشر کرد. آمارهای اعلام شده توسط قوه قضاييه درحالی افزايش چشمگيری نشان می دهد که کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران معتقد است تعداداعدام های انجام شده در زندان های مختلف کشور به تمامی گزارش نمی شود.
طی ماه های گذشته کمپين به گزارش اعدام های گسترده صورت گرفته در زندان وکيل آباد مشهد پرداخت. موضوعی که مقامات جمهوری اسلامی از اينکه درموردآن توضيحی بدهند خودداری می کنند. همچنين برخی منابع نيز در خصوص انجام اعدام های مرتبط با اتهامهای مواد مخدری در برخی ديگر زندان ها همچون زندان بيرجند خبر داده اند که کمپين همچنان با يافتن جزييات اطلاعاتی که دريافت کرده انها را منتشر خواهد کرد.
از مجموعه اعدام های انجام شده عمده آنها متهمان مرتبط با حمل و خريد وفروش مواد بوده که به تفصيل ده نفر زندان رجايی شهر کرج ( ۲۹ دی)، يک نفر زندان زرند کرمان (۲۸ دی ماه)، پنج نفر در خرم آباد‌ (۲۳ دی ماه) هفت نفر تهران (۲۲ دی ماه)، چهار نفر زندان اصفهان (۱۸ دی ماه)، دو نفر زندان بروجرد (۱۷ دی ماه)، يک نفر اسفراين (۱۸ دی ماه)، شانزده نفر زندان اهواز (۱۵ دی ماه) ، هشت نفرزندان قم (۱۱ دی ماه)، هفت نفرزندان کرمانشاه (۱۳ دی ماه)، يک نفر زندان ساری (۴ دی ماه) و دونفر در شهر ساوه (۴ دی ماه) اعدام شده اند. يک نفر نيز در تاريخ ۳۰ دی در زندان بجنورد به دار آويخته شد.
دو زندانی سياسی به نام های علی صارمی و علی اکبر سيادت نيز درتاريخ (۷ دی ماه) در زندان اوين تهران شدند.در در روز ۲۵ دی ماه واحد مرکزی از اعدام يک زندانی سياسی در زندان اروميه خبر داد ولی هويت وی را ذکر نکرد. طبق اخبار منتشر شده از داخل زندان اروميه مبنی بر انتقال حسين خضری به مکان نامعلوم در روزهای قبل از اجرای اين اعدام، گفته می‌شود که فرد اعدام شده حسين خضری زندانی سياسی کرد ميباشد.
پيش از آغاز ماه دی، در ۲۹ آذرماه ماه قوه قضاييه يکی از پراعدام ترين روزهای سال را با ۲۲ اعدام پشت سر گذاشت. در اين روز ده نفر در زندان وکيل آباد مشهد (۲۹ آذرماه) اعدام شدند و ۱۱ نفر نيز از اعضای گروه جندالله در زندان زاهدان در تاريخ (۲۹ آذر)، اعدام شدند. (البته به ادعای مقامات رسمی اين افراد به گروه جند الله وابسته بوده اند و تا کنون هيچ اطلاعی در مورد اسامی و يا نحوه همکاری آنها با جند الله از سوی مقامات رسمی منتشر نشده است.) يک قاتل زنجيره ای نيز در (۲۹ آذر) در زندان قزوين اعدام شد.
از اعدام های غير موادمخدری و غير سياسی نيز چهار نفر به جرم ادم ربايی در زندان زاهدان (۱۱ دی ماه ) اعدام شدند. همچنين يک نفر به نام بهمن ريگی به جرم قتل چهار نفر در زندان زاهدان (۱۳ دی ماه) اعدام شد. يک نفر ديگر هم در تاريخ (۲۲ دی ماه) به جرم تجاوز اعدام شد. به اين موارد اعدامی می توان اعدام هايی همچون اعدام يعقوب علی جعفری (معروف به قاتل ميدان کاج) را در تاريخ(۱۵ دی ماه) اضافه کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تماس info.sedayezendani@gmail.com