۱۳۸۹ دی ۸, چهارشنبه

۱۹۰ مورد اجرای حکم اعدام در ایران در سال ۱۳۸۹ از نگاه آمار


خبرگزاری حقوق بشر ایران - رهانا
گزارش‌ها و آمار در سطح جهان، جمهوری اسلامی ایران را در زمینه اجرای حکم اعدام در مقام دوم بعد از کشور چین جای داده است. ایران همچنان یکی از چند ده کشوری است که این حکم غیرانسانی را به اجرا درمی‌آورد.
خبرگزاری رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران، از ابتدای سال جاری به صورت ماهانه گزارش‌های آماری اعدام را بر اساس اعلام منابع رسمی و دادگستری‌های استان‌ها جمع‌آوری کرده است. بر این اساس در فروردین ماه سال جاری ۲۶ مورد، در اردیبهشت ماه ۱۸ مورد، در خرداد ماه ۴۰ مورد، در تیر ماه ۱۹ مورد، در مرداد ماه ۲۱ مورد،‌ در شهریور ماه ۱۱ مورد، در مهرماه ۲۴ مورد، در آبان ماه ۱۲ مورد و در آذر ماه ۱۹ نفر اعدام شده‌اند.
جمع این موارد اجرای حکم اعدام به ۱۹۰ مورد می‌رسد که با احتساب ۱۳ مورد اجرای حکم اعدام در ماه جاری (دی ماه) این رقم به بالای ۲۰۰ می‌رسد. همچنین باید توجه داشت که بسیاری از موارد اجرای حکم اعدام از طریق منابع رسمی اعلام نشده است که بی‌شک این آمار را بسیار فراتر و سنگین‌تر از آمار کنونی می‌برد.
مواد مخدر چنان که در جدول و نمودار مشاهده می‌کنید با ۱۳۲ مورد بیش‌ترین دلیل اجرای حکم در ایران است. تجاوز به عنف در رتبه بعدی و اتهام محاربه سومین دلیل اعدام در ایران است که علی صارمی روز گذشته از دیگر کسانی است که به همین دلیل به دار آویخته شد. (عکس جدول شماره یک)
استان زیبای اصفهان با ۳۳ مورد اجرای حکم اعدام بیش‌ترین آمار اجرای حکم اعدام را در بین استان‌های دیگر کشور دارا است. تهران با ۲۸، خوزستان با ۲۷ چنان که در جدول و نمودار مشاهده می‌کنید در رتبه‌های بعدی قرار دارند. (عکس جدول شماره دو)
از ۱۹۰ نفری که در ۹ ماه اول سال جاری اعدام شده‌اند دست کم ۶ مورد زن بوده‌اند و مردان با ۱۸۴ مورد سهم سهمگینی از اعدام در ایران دارند. (عکس جدول شماره سه)
بیش‌تر اعدام‌ها در دهه دوم هر ماه اتفاق می‌افتد. ۸۷ مورد از اعدام در دهه دوم هر ماه، ۶۶ مورد در دهه سوم و ۳۷ مورد در دهه اول هر ماه اتفاق می‌افتد. (عکس جدول شماره چهار)
برای دیدن نمودارها کافی است بر روی عکس‌ها کلیک کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تماس info.sedayezendani@gmail.com