۱۳۸۹ دی ۳, جمعه

بازخوانی پرونده ضياءالدين نبوی و عاطفه نبوی هجده ماه حبس


شامگاه ۲۵ خردادماه ۸۸، مأموران وزارت اطلاعات با ورود به منزل يكي از شركت‌كنندگان در تظاهرات اعتراضي آن روز، اقدام به بازداشت تمامي افراد حاضر در منزل نمودند. با اين‌حال هدف مأموران از ورود به اين منزل، بيش از همه، دستگيري ضياءالدين نبوي و دخترعمويش عاطفه نبوي بود.
سيد ضيا نبوي، دانشجوي ستاره‌دار دانشگاه بابل در سال ۸۵، و سخنگوي شوراي دفاع از حق تحصيل به همراه ساير بازداشت‌شدگان، به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شد.وزارت اطلاعات ضياء و عاطفه نبوی را به اتهام «ارتباط با سازمان مجاهدين خلق» مورد بازجويي و فشار قرار داد. اما علی‌رغم تمامی فشارهای بازجويی و ضرب و شتم شديد ضيا نبوی، اين دو، هرگونه ارتباط با اين سازمان را كذب دانستند.
اتهام «ارتباط با سازمان مجاهدين» تنها به اين دو نفر وارد نشد، بسياری از بازداشت‌شدگان اعتراضات پس از انتخابات، اعضاي شوراي دفاع از حق تحصيل، كميته گزارشگران حقوق بشر و ... نيز به همين اتهام مورد بازجويي و فشار قرار گرفتند. اين اتهام از آن رو مطرح مي‌شد، كه در سناريوسازی‌های دستگاه امنيتي ايران، هيچ فعاليتی نمی‌توانست هويت مستقلی داشته باشد و لاجرم می‌بايست به گروه و يا جرياني وصل باشد. از اين رو دستگاه امنيتی، كليه فعالان مستقل دانشجويی و حقوق بشری را به این سازمان منتسب كرد.
ضياء و عاطفه نبوی پس از سپری كردن بيش از ۳ ماه حبس در بند ۲۰۹، به بند عمومی زندان اوين منتقل شدند.عاطفه نبوی، در آذرماه ۸۸ از سوی شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب که شعبه مخصوص به رسيدگی به جرايم قاچاق و مواد مخدر است، به ۴ سال حبس تعزيری محکوم شد. نبوی به اتهام «اجتماع و تبانی و فعاليت تبليعی عليه نظام» از طريق شرکت در راه‌پيمايی ۲۵ خرداد، اين حكم را دريافت كرد. وي از اتهام «محاربه از طريق ارتباط با سازمان مجاهدين» تبرئه شد.
عاطفه نبوی اولين زنی بود که به دليل اعتراضات پس از انتخابات حکم محکوميت دريافت کرد. اين حكم سپس در دادگاه تجديدنظر به ۳ سال حبس تعزيري كاهش پيدا كرد. پس از صدور اين حكم، كمپينی با عنوان «من عاطفه‌ام» در محكوميت حكم سنگين وی، توسط جمعی از فعالان مدنی راه‌اندازی شد.
اين كمپين كه به سرعت توانست در فضاي مجازي توجه افكار عمومي را به پرونده اين زن زندانی جلب كند، به موضوعی براي اعمال فشار بيشتر بر وی تبديل شد. وزارت اطلاعات پس از شروع به كار اين كمپين، بارها وی را تهديد كرد كه در صورت ادامه يافتن اين روند، در دادگاه تجديدنظر حكم وی را افزايش خواهد داد.
با وجود تمامی اعتراضات صورت گرفته، عاطفه نبوی، حتي در نوروز سال گذشته نيز كه بسياري از زندانيان اعتراضات پس از انتخابات از مرخصی برخوردار شدند، حق استفاده از مرخصي را پيدا نكرد.عاطفه نبوی، ۲۸ ساله، هم‌اكنون حدود ۱۸ ماه است كه در زندان به سر مي‌برد و علی‌رغم سپری كردن نيمی از دوران محكوميتش از حق استفاده از «آزادی مشروط» و «مرخصی» محروم بوده است. وي هم‌اكنون به همراه ساير زندانيان سياسي زن، در قرنطينه متادون نگه‌داری می‌شود و از حق استفاده از تلفن محروم است.
ضيا نبوي نيز در دی ماه ۸۸ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام «محاربه» مورد محاكمه قرار گرفت. دادگاه؛ اين فعال دانشجويی ۲۵ ساله را به ۱۵ سال حبس تعزيری و تبعيد به زندان شهرستان ايذه محكوم كرد. بسياری بر اين باورند، كه صدور احكام سنگين برای فعالان حق تحصيل به سبب اعتراضات دامنه‌دار آنان در سال‌های گذشته و به خصوص در جريان انتخابات رياست جمهوري بوده است كه «محمود احمد‌ی نژاد» را در جريان مناظره‌های انتخاباتی با چالشی جدي مواجه كرد به طوري‌كه وی ناچار شد وجود دانشجويان ستاره‌دار را از اساس تكذيب كند و همين موضوع اعتراضات دانشجويان ستاره‌دار را شدت بخشيد.
دادگاه تجديدنظر ضيا نبوي را از اتهام «اجتماع و تبانی عليه نظام» تبرئه كرده و حكم او را به ۱۰ سال حبس در تبعيد كاهش داد.
در حالي كه پيگيری‌های مكرر خانواده اين فعال دانشجويي با قول مساعد مسئولان مبني بر عدم اجراي حكم تبعيد او مواجه شده بود، حدود ۳ ماه پيش ضيا نبوي به زندان كارون اهواز انتقال يافت.
وي هم‌اكنون بيش از ۱۸ ماه است كه بدون استفاده از حق مرخصي در زندان به سر مي‌برد. او بارها از سوی وزارت اطلاعات تحت فشار قرار گرفت تا موضوع دانشجويان ستاره‌دار را انكار كند و به اين طريق زمينه آزادي خود را فراهم نمايد، با اين‌حال ضياءالدين نبوی، كه يكي از پايه‌گذاران «شورای دفاع از حق تحصيل» است به اين خواست مسئولان امنيتی تن نداد و هم‌چنان دوران محكوميت خود را در يكی از بدترين زندان‌های ايران می‌گذراند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تماس info.sedayezendani@gmail.com