۱۳۸۹ آذر ۲۴, چهارشنبه

وضعيت وخيم سلامتی ابراهيم يزدی و شروط مأموران امنيتی برای آزادی: فعاليت سياسی را تا پايان عمر متوقف کنيد

يک منبع موثق در مصاحبه با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که ماموران امنيتی از وزير خارجه سابق جمهوری اسلامی خواسته اند که برای آزادی از زندان ، تعهد دهد که پس از آزادی با هيچ سفير کشور های اسلامی ديدار نکند. وی گفت: «‫دکتر يزدی به آنها گفته است که اينها دوستان چندين ساله من هستند و من نميتوانم با آنها قطع رابطه کنم‬. ‫از طرفی بازجو ها يکی از شروط آزادی آقای يزدی را تعهد ايشان برای بازنشستگی سياسی دانسته اند و از ايشان خواسته اند که از هرگونه فعاليت های سياسی استعفا بدهد‬. ‫امری که دکتر يزدی به هيچ عنوان حاضر به پذيرش آن نشده است‬.»
بيانيه کمپين: زندانی بيمار ۸۰ ساله، ابراهيم يزدی را آزاد کنيد
به گفته منبع ياد شده دکتر يزدی که در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر می برد، بارها طی مدت بازداشت در بهداری به سر برده است. وی که سرطان دارد بعد از بازداشت سال گذشته با فشارهايی که بر وی در دوران بازداشت و بازجويی ها به عمل آمد به بيماری قلبی مبتلا شد و همان سال مجبور به عمل باز قلب شد. او به کمپين گفت: «ايشان به بيماری فشار خون هم مبتلا هستند و نگهداری وی در سن ۸۰ سالگی در سلول های کوچک و مخوف ۲۰۹ و انجام بازجويی ها و و زدن چشم بند برای هرگونه رفت و آمد به بيرون از سلول ، حتی برای رفتن به دستشويی‬ ‫شرايطی را ايجاد کرده که هر لحظه امکان داره ايشان خدای نکرده در اين بند فوت کنند.»
اين منبع افزود:« ‫ايشون درمدت بازداشت هيچ تماس تلفنی با خانواده نداشته اند و فقط يک ملاقات کابينی داشته اند‬. آقای يزدی در يک سلول بسيار کوچک و بدون هيچگونه امکاناتی همراه با يک متهم مالی نگهداری ميشوند.‬ ‫در طول دوران بازداشت تقريبن هر روز و يا هر يک روز در ميان فشار خون پی بالا و پايين ميرود و از حال ميروند. و همان لحظه دکتر ها و بهيار های بهداری اوين بالای سر ايشان مييروند و يا وی رو به سرعت به بهداری اوين منتقل ميکنند تا حال او را با آمپول و سرم به وضعيت عادی برگردانند.‬ ‫دکترهای بهداری ۲۰۹ اوين بارها به بازجويان پرونده ايشان گفته اند که حتی يک ساعت نگهداری دکتر يزدی در بند ۲۰۹ و کلن زندان ، خطرناک ميباشد‬ ‫و احتمال وقوع هر اتفاقی برای ايشون هست‬.»
اين منبع در خصوص فشارهای روانی به عمل آمده توسط بازجوها در مدت بازداشت به کمپين گفت: « روحيه دکتر يزدی بسيار بالاست و مرتب با بازجو هايش بحث ميکند و به هيچ وجه زير بار حرف بازجو ها نميرود‬. ‫از طرفی بازجو ها در چند نوبت و به قصد عصبانی کردن وی به دکتر يزدی به دروغ گفته اند که دکتر بهداری در گزارشش حال عمومی او را خوب عنوان کرده است و عمر هم دست خداست و اگر هم برايش اتفاقی بيافتد اين گزارش ها را منتشر ميکنيم ‫و نگرانی از فوت شما در اينجا نداريم‬ .»
وی ادامه داد: « ‫اين گفته های کذب بازجو های در حالی و با قصد آزار و اذيت دکتر يزدی به ايشون گفته شده ، که دکترهای بهداری ۲۰۹ بارها درخواست آزادی بيدرنگ اقای يزدی را داده اند و نسبت به خطر نگهداری ايشون در زندان هشدار داده اند‬.»
وی درخصوص آخرين تحولات در وضعيت وی گفت: «‌ ‫اعلام شده بود که دادگاه ايشان در روز ۱۶ آذر تشکيل بشود ، ولی علی رغم مراجعه خانواده ايشان به دادگاه ، جلسه دادگاه برگزار نشد. ‫پس از پيگيری های خانواده آقای يزدی و وکيل ايشان مشخص شد به علت وخامت حال ابراهيم يزدی ، ماموران امنيتی قادر به انتقال ايشون از زندان اوين به دادگاه انقلاب نشده اند و به همين خاطر دادگاه به روز ديگری در زمان نامعلومی به تعويق افتاده است‬.»
‫اين منبع در ادامه در خصوص نگرانی های خانواده دکتر بزدی گفت: « حال با توجه به وضعيت جسمی وخيم دکتر يزدی که همزمان مبتلا به سرطان ، بيماری قلبی و فشار خون است و همچنين شرايط بسيار بد نگهداری اين پير مرد ۸۰ ساله در بند امنيتی ۲۰۹ اوين که در هفته کمتر از يک ساعت دسترسی به هوای آزاد برای ايشان مقدور است. ايشان در بند عمومی نيست و تمام مدت در يک سلولی نگهداری ميشوند که مساحتش کمتر از ۱۰ متر مربع است و امکانات پزشکی در کمترين ميزان است ، اين نگرانی برای دوستان و خانواده دکتر يزدی وجود دارد که خدای نکرده برای ايشان در زندان اتفاق ناگواری بيفتد و هر لحظه اين امکان وجود دارد که ايشان در بند ۲۰۹ فوت کنند وپيکر بی جان ايشان به بيرون از زندان بيايد.‬»
دکتر ابراهيم يزدی، اولين وزير امور خارجهء جمهوری اسلامی ايران، در تاريخ ۹ مهر ۱۳۸۹ در يک منزل خصوصی در اصفهان به اتهام شرکت در “نماز غير قانونی” در حالی که در مراسم ختم فرزند يکی از دوستانش حضور يافته بود دستگير شد. او سپس به بند ۲۰۹ زندان اوين تهران که تحت نظر وزارت اطلاعات می باشد منتقل شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تماس info.sedayezendani@gmail.com