۱۳۸۹ آذر ۲۹, دوشنبه

بهاره هدايت در زندان به بيماری سنگ کيسه صفرا دچار شد

امین احمدیان همسر بهاره هدایت فعال دانشجویی و زندانی عقیدتی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که نزدیک به هشت ماه است که از ملاقات حضوری با همسرش محروم بوده است و علیرغم درخواست های مکرر به مقامات قضایی هنوز پاسخی به این درخواست ونیز درخواست مرخصی وی داده نشده است. او همچنین گفت که بهاره هدایت در زندان به عارضه سنگ کیسه صفرا دچار شده است و احتمالا نیازمند جراحی است.
او گفت هم اکنون بهاره هدایت به همراه جمعی دیگر از زندانیان سیاسی زن در بند موسوم به متادون نگهداری می شود که نسبت به بندعمومی زنان از امکانات بسیار محدودتری برخوردار است. او به کمپین گفت: «‌فقط روزی چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت درب را باز می کنند برای هواخوری. الان در یک سوییت ۳۰-۳۵ متری هستند که در بسته است و با کس دیگری تماس ندارند. خود بهاره می گفت که مکان نگهداریشان مانند سلول های جمعی ۲۰۹ اوین است. از روزی هم که به بند متادون بردند آنها را تلفن هایشان قطع است.

امین احمدیان در خصوص دسترسی به دیگر امکانات متداول زندانیانی که در بند عمومی نگهداری می شوند به کمپین گفت: « دسترسی به کتابخانه و مواردی از این دست ندارند. اگر چه بهاره می گفت که از نظر بهداشتی این بند از بند عمومی بهتر است. ولی از نظرهای دیگر مثل ورزش کردن چون بند عمومی باز است می توانند ورزش کنند. اما در این بند چنین امکانی را ندارند و یا اینکه همیشه امکان هواخوری وجود دارد.


وی درخصوص درخواست همسرش برای انتقال به بند عمومی گفت: « هم اکنون بیش از ۱۵ نفر در بند متادون هستند و درخواست کرده اند که به بند عمومی منتقل شوند اما موافقت نمی شود. در واقع تا الان که موافقت نشده است. اگر چه با تقاضای دو نفر به نام های زهرابهرامی و هنگامه شهیدی موافقت شد و آنها را به بند عادی بردند.


همسر بهاره هدایت در خصوص وضعیت سلامتی او به کمپین گفت: « چند ماهی بود که در گیر دل درد مزمن بود. بالاخره چند هفته پیش دکتر بهداری سونوگرافی نوشته برایش. تشخیص دادند سنگ کیسه صفراست. الان هم دو هفته هست منتظر دکتر جراح هستند که نظر بدهد که هنوز نیامده است.» آقای احمدیان تصریح کرد که بهاره هدایت پیش از رفتن به زندان بیماری نداشت واین بیماری محصول شرایط زندان است.


وی در خصوص امکان ارسال کتاب برای مطالعه در زندان نیز گفت: « کتاب هایی که می دهم بعضا عودت داده می شود. درواقع ممیزی می کنند. حتی کتابهایی که توی همین دولت و با مجوز ارشاد خودشان چاپ شده رو برمی گردانند.»


بهاره هدایت که با حکم بسیار سنگین ۹ ونیم سال زندان روبروست با توجه به تایید دادگاه تجدید نظر عملا به لحاظ حقوقی راه پیگیری برای تغییر حکم ندارد. مقامات دادستانی علیرغم مساعدت شفاهی از مرخصی دادن به او وبرخی دیگر از زنان زندانی خودداری کرده اند. هم اکنون به گفته آقای احمدیان هفته ای یک بار به مدت بیست دقیقه به صورت کابینی می تواند با همسرش صحبت کند و در حال حاضر هشت ماه است که ملاقات حضوری نداشته است. به گفته وی دادستان با درخواست برای ملاقات حضوری موافقت نکرده است. آخرین ملاقات وی با بهاره هدایت به ماه اردیبهشت ماه باز می گردد.


او در پایان به کمپین گفت: « چندماه پیش با دادستان ملاقات داشتم. خود دادستان هم با بهاره در زندان ملاقات داشته است و صحبت کرده است و صحبت هایش هم مثبت بوده است ولی عملا هیچ گشایشی نداشته است. با این حال روحیه بهاره -خداراشکر- خوب است.


بهاره هدایت در تاریخ ۱۰ دی ماه بازداشت شد وهم اکنون نیز در زندان اوین به سر می برد. دادگاه تجدیدنظر  حکم ۹ سال زندان را که وی در دادگاه بدوی دریافت کرده بود قطعی اعلام کرد. بهاره  هدایت به صورت جزیی  ۲ سال از آن به دلیل توهین به رهبری، ۶ ماه به دلیل توهین به رییس جمهوری است. برای اقدام علیه امنیت ملی، نشر اکاذیب و تبانی برای تجمع ۵ سال مجموعا زندان به وی داده شده که با اضافه شدن  یک حکم دو سال حبس تعلیقی- به دلیل برگزاری تجمع زنان در میدان هفتم که برعلیه قوانین زن ستیز بود -مجموعا ۹ و سال وشش ماه زندان به این فعال دانشجویی داده شده است.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تماس info.sedayezendani@gmail.com