۱۳۸۹ آذر ۱۴, یکشنبه

دوازده مورد اعدام در آبان ماه و ۱۷۰ مورد اجرای حکم اعدام در هشت ماه اول سال

در آبان ماه سال جاری بر اساس گزارش‌های رسمی دست کم ۱۰ مورد از زندانیان به دلائل مربوط به حمل، خرید و فروش و قاچاق موارد مخدر اعدام شده‌اند، تا همچنان این جرم بیش‌ترین دلیل اجرای احکام اعدام در ایران باشد.
به گزارش رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران، زندانی به نام فرید بغلانی به اتهام قتل ۱۵ زن و دختر و یک بسر بچه در  بازی زمانی سال ۸۴ تا ۸۷ اعدام شد تا بار دیگر یکی از دلائل مخالفان حکم اعدام مبنی بر عدم تناسب مجازات اعدام با جرم صورت گرفته نموم بیش‌تری داشته باشد.
همچنین یک نفر نیز در در زندان مرکزی اصفهان به اتهام تجاوز به عنف که یکی دیگر از دلائل عمده اجرای حکم اعدام در ایران است، پای چوبه‌ی دار رفت.
بدین ترتیب و بر اساس گزارش‌های رسمی و موجود که در سامانه‌ی خبر خانه حقوق بشر ایران، رهانا منتشر شده است، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه دست کم ۱۷۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند تا جمهوری اسلامی همچنان یکی از کشورهایی باشد که دارای بیش‌ترین اجرای حکم اعدام است.
در همین حال و در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی مبنی بر اعدام مخفیانه زندانیان از زندان‌های مختلف کشور به ویژه زندان وکیل‌آباد مشهد گزارش شده است که منابع رسمی و قوه قضاییه در مورد آن‌ها سکوت کرده‌اند. با توجه به آمار بالای اجرای حکم اعدام و نگهداری هزاران زندانی زیر حکم اعدام در زندان این مسائل با نگرانی از سوی خانه حقوق بشر ایران دنبال می‌شود.
خانه حقوق بشر ایران از قوه قضاییه می‌خواهد که هر چه زودتر اجرای احکام اعدام در ایران را متوقف کرده و به این مساله جنبه قانونی ببخشد. همچنین خانه حقوق بشر خواهان پاسخ‌گویی قوه قضاییه در مورد اعدام‌های مخفیانه و اعلام نشده در زندان‌های مختلف، به ویژه زندان وکیل‌آباد مشهد است.
بر پایه گزارش خانه حقوق بشر ایران  در فروردین ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۲۶ مورد بوده است.
بر پایه گزارش خانه  ایرحقوق بشران در  اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۸ مورد بوده است.
بر پایه گزارش خرداد ماه خانه حقوق بشر ایران در خرداد ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۴۰ مورد بوده است.
بر پایه گزارش خانه حقوق بشر ایران در  تیر ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۹ مورد بوده است.
بر پایه گزارش خانه حقوق بشر ایران در  مرداد ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۲۱ مورد بوده است.
بر پایه گزارش خانه حقوق بشر ایران در  شهریور ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۱ مورد بوده است.
بر پایه گزارش خانه حقوق بشر ایران در  مهر ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۲۴ مورد بوده است.
برای دیدن فایل پی دی اف روی عکس یا اینجا کلیک کنید
توضیح و پوزش
به اطلاع خوانندگاه محترم خبرگزاری رهانا می‌رسانیم که در گزارش مهر ماه این خبرگزاری در مورد اعدام‌ها، در اثر یک اشتباه سهوی تعداد اجرای احکام اعدام در هفت ماه اول سال جاری عدد ۱۷۳ درج شده بود، که در واقع این رقم ۱۵۹ مورد بوده است. البته لازم به ذکر است که جداول تهیه شده و مندرجات در آن صحیح بوده و تنها این رقم به اشتباه در گزارش نوشته شده بود. از این بابت از خوانندگان محترم رهانا عذرخواهی کرده و پوزش می‌طلبیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تماس info.sedayezendani@gmail.com