۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۵, پنجشنبه

امید کوکبی دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی دانشگاه تگزاس زندانی بند ۳۵۰ اوین


بامدادخبر:
امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر دانشگاه تگزاس آمریکا، از بهمن‌ماه سال ۸۹ در زندان اوین به سر می‌برد.
به گزارش وبسایت کلمه، این دانشمند جوان و نخبه ایرانی که از هم‌وطنان اهل سنت و ترکمن است در سفر خود به ایران در بهمن‌ماه سال گذشته هنگام بازگشت در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.
امید کوکبی بدون هیچ‌گونه سابقه فعالیت سیاسی بیش از یک ماه را در سلول انفرادی به سر برد و سپس به سلول‌های چندنفره‌ی بند ۲۰۹ و پس از آن به بند ۳۵۰ منتقل شد.
بر اساس این گزارش، کوکبی که به «ارتباط با دولت متخاصم» و «کسب درآمد نامشروع» متهم شده از نخبگان فیزیک اتمی جهان است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده به یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان این رشته تبدیل شود.
در دوران بازجویی کوکبی از وی سوال شده چرا دولت آمریکا به او ویزا می‌دهد و وی هنگام درخواست ویزا در سفارت آمریکا چه چیزی بیان کرده است؟ وی پاسخ داده از دلیل او برای ادامه تحصیل در آنجا سوال کرده‌اند که او گفته دلیل‌اش علاقه‌ به این رشته و کبود امکانات مربوط به آن در ایران بوده است. بر اساس این پاسخ‌ها وزارت اطلاعات کوکبی را به «ارتباط با دولت متخاصم» متهم کرده است. همچنین در بازجویی‌ها از وی پرسیده شده چرا دانشگاه هزینه سفرهای او به ایران را می‌دهد که وی پاسخ داده این یک عرف است که هزینه‌ی سفرها و کنفرانس‌های چهره‌های علمی را می‌پردازند که بنا بر این پاسخ به وی اتهام «کسب درآمد نامشروع» تفهیم شده است.
همچنین بازجویان با سوءاستفاده از نداشتن اطلاعات حقوقی امید کوکبی، سوالات را به صورت شفاهی مطرح و از وی پاسخ کتبی طلب می‌کردند و سپس برگه را از وی می‌گرفتند تا به گونه‌ای سوال را تنظیم کنند که بتوان از پاسخ داده شده، جرم استنتاج کرد. بازجویان با این شیوه‌ی غیراخلاقی برگه‌های تک‌نویسی از وی درباره اساتید دانشگاه شریف اخذ کرده پاسخ‌های عادی وی را به عنوان اینکه وی اعتراف کرده که این اطلاعات را به دولت متخاصم داده، در پرونده وی گنجانده‌اند.
وی همچنین در دوران بازجویی بارها تهدید شده که در صورت عدم همکاری، خانواده‌اش بازداشت خواهند شد.
آخرین خبر درباره پرونده وی حاکی است که پس از ۸۸ روز از دوران بازداشت، بازپرس بیگی پس از تفهیم اتهامات به وی گفته که توسط قاضی صلواتی که در بین قضات دادگاه انقلاب به صدور سخت ترین احکام مشهوراست محاکمه خواهد شد.
این جوان ۲۹ ساله‌ی ایرانی با کسب رتبه ۲۹ در کنکور توانست به طور هم‌زمان در دو رشته فیزیک و مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کند و پس از اخذ لیسانس به دلیل سطح بالای نمرات درسی‌اش، برای ادامه تحصیل با پیشنهاد‌های زیادی از سوی دانشگاه‌های معتبر دنیا مواجه شد.
وی فوق لیسانس خود را در آلمان و دکترا را در اسپانیا در رشته فیزیک اتمی در گرایش لیزر کسب کرد و پس از اتمام دکترا مجددا از وی برای ادامه تحصیل دعوت به عمل آمد که با توجه به این که دانشگاه تگزاس آمریکا بالاترین سطح علمی را در رشته فیزیک اتمی در میان دانشگاه‌های دنیا داراست در سال ۲۰۱۰ به این دانشگاه رفت.
وی در دوران تحصیل در خارج از کشور ارتباط خود با اساتید ایرانی از جمله در دانشگاه شریف را حفظ و بارها به همراه آنها یا به تنهایی مقالات علمی را در برجسته‌ترین نشریات علمی پژوهشی به عنوان یک دانشمند ایرانی منتشر کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تماس info.sedayezendani@gmail.com