۱۳۹۰ فروردین ۲۹, دوشنبه

گزارش سالانه نقض حقوق بشر در ایران منتشر شد / بیش از شش میلیون مورد نقض حقوق بشر

گزارشات سالانه از نقض حقوق بشر در ایران فرصتی برای یادآوری وضعیت نگران کننده حقوق بشر در ایران است، همینطور یادمانی برای قربانیان نقض این حقوق. لازمه تهیه این گزارشات دسترسی مدافعان حقوق بشر به منابع یا مستندات است.
به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل اجتماعی از سوی دولت ایران، در حال حاضر امر گزارشگری امری دشوار و خطیر در ایران محسوب می‌شود
به طوری که برخلاف تمام معاهدات و مقاوله نامه‌های حقوق شهروندی و همینطور اعلامیه سازمان ملل متحد در رابطه با حمایت از مدافعان حقوق بشر، در ایران امروز، گزارشگر نقض حقوق بشر باید خطرات فعالیت خود از جانب حکومت را بشناسد و برای آن آماده باشد.
در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض حقوق بشر در ایران را که در نوع خود یکی از رکوردداران محکومیت از سوی جامعه بین الملل است؛ رصد کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارشات را بیابند. با این حال و با تمام دشواریهای مورد اشاره مدافعان حقوق بشر از پای ننشسته‌اند و همواره برای بالابردن توان دیده بانی خود کوشیده‌اند. این مسئله در حدی است که سازمان ملل متحد با اطلاع از محدودیتهای مدافعان حقوق بشر در ایران، دولت ایران را با استناد به گزارشات مدافعان ایرانی حقوق بشر محکوم کرده و طی ماه جاری درخواست اعزام گزارشگر ویژه به ایران برای بررسی وضعیت حقوق بشر را تایید کرده است.
آنچه که در پی خواهد آمد بخش کوچکی از نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر از سوی دولت ایران در طی یکسال گذشته است که توسط گروه‌ها و مدافعان حقوق بشر و سایر منابع موثق منتشر و به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گردآوری و تجزیه و تحلیل شده است.
این گزارشات با جمعاً ۱۰۶۱ صفحه آمار، نمودار و تفصیل در دسته بندی‌های مختلف استخراج شده از مجموع کمتر از پنج هزار مورد گزارش و حاصل ماه‌ها تلاش شبانه روزی بخشهای مختلف مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با برآورد حداکثر ۱ تا ۳ درصد خطا است. از این رو می‌توان عنوان کرد که این گزارشات به لحاظ جامعیت، مستند بودن و معتبر بودن در نوع خود کم سابقه است.
بصورت کلی این گزارش ۶۳۱۶۳۶۰ مورد نقض حقوق بشر را در طی یکسال گذشته ارایه می‌کند. به دلیل حجم بالای گزارشات و عدم امکان ارایه آن در یک گزارش ناچاراً گزارش به بخش‌های مشخصی جهت سهولت دسترسی هموطنان تقسیم شده است که در ذیل توضیحات مربوطه به گزارشات می‌آید:
گزارش آماری:
در این گزارش که در نوع خود بی‌سابقه است، تلاش شده است در کنار اعلام آمار‌ها و استفاده از اشکال برای بیان میزان ثبت شده نقض حقوق بشر در ایران به توانمندی‌های گروههای مدافع حقوق بشر بر اساس حوزه کاری یا جغرافیایی نیز پرداخته شود.
بنابراین فرد مطالعه کننده متوجه خواهد شد گروههای مدافع حقوق بشر در چه مناطقی از کشور فعال‌تر هستند یا در چه مناطقی ضعیف هستند و همینطور در چه حوزه‌هایی گزارشگری فعالانه صورت می‌گیرد. این مهم می‌تواند با ایجاد امکان تجزیه و تحلیل بیشتر برای مدافعان حقوق بشر به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران کمک کند.
در این گزارش بالغ بر ۳۸ صفحه از ۴۸ نمودار و ده‌ها صفحه آمار استفاده شده است. گزارش آماری را بصورت اچ تی‌ام ال می‌توانید در سایت در اینجا مشاهده کنید یا برای دانلود آن اینجا را کلیک کنید.





اسامی بازداشت شدگان سال ۱۳۸۹:

در طی یکسال گذشته نیروهای امنیتی ۵۴۸۵ شهروند را بازداشت نموده‌اند که از این تعداد ۸۵۶ مورد آن به صورت موردی و ۴۶۲۹ مورد آن به صورت بازداشت فله‌ای یا بدون مشخص شدن هویت بازداشت شده بوده است.
در گزارش پیش رو اسامی و مشخصات ۸۵۶ شهروند بازداشت شده سال ۱۳۸۹ که هویت آن‌ها از سوی گروههای مدافع حقوق بشر مخابره شده و توسط نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گردآوری شده می‌آید.
این گزارش بالغ بر ۲۲ صفحه است، این گزارش را بصورت اچ تی‌ام ال می‌توانید در سایت در اینجا مشاهده کنید یا برای دانلود آن اینجا را کلیک کن

مجموعه احکام دادگاههای انقلاب در سال ۱۳۸۹:

مراجع قضایی حکومت ایران اعم از بدوی و تجدید نظر، در طی سال گذشته اقدام به صدور ۲۵۹۷۵ ماه حبس (تعلیقی و تعزیری) نموده‌اند، این احکام برای ۵۲۶ شهروند در سال گذشته صادر شده است.
در این گزارش تمامی احکام حبس‌های تعزیری و تعلیقی و همینطور دادگاههای تجدید نظر که از طریق منابع موثق اعلام شده‌اند بصورت موردی گردآوری شده است.
این گزارش بالغ بر ۲۶ صفحه است، این گزارش را بصورت اچ تی‌ام ال می‌توانید در سایت در اینجا مشاهده کنید یا برای دانلود آن اینجا را کلیک کنید.
گزارش سالانه بر پایه تفکیک بر اساس ماه‌ها:
۱۲ گزارش ماهانه نقض حقوق بشر که بصورت آماری و تفضیلی به ارایه آمار نقض حقوق بشر در طی ماه‌های مختلف سال ۱۳۸۹ می‌پردازند در این عنوان گردآوری و لیست شده‌اند.
مجموع ۱۲ فایل گزارش بالغ بر ۳۸۰ صفحه است و می‌توانید با کلیک روی تصاویر و انتخاب ماه مورد نظر گزارش را دانلود یا با کلیک اینجا تمام گزارشات را در یک فایل زیپ 



گزارش سالانه بر پایه تفکیک بر اساس موضوعات:
در این مجموعه، گزارشات نقض حقوق بشر در ایران بصورت مجزا در یازده دسته بندی اصناف، اعدام، اقلیت‌های مذهبی، اقلیت‌های ملی، اندیشه و بیان، دانشجویان، زنان، زندانیان، فرهنگی، کودکان و کارگران بعنوان عمده محورهای گزارشگری نقض حقوق دسته بندی و تبیین شده‌اند.
هر گزارش بر اساس دسته، مجموع گزارشات حول محور خود در محدوده زمانی یکساله را در بر می‌گیرد.
مجموع ۱۱ فایل گزارش بالغ بر ۲۸۶ صفحه است و می‌توانید با کلیک روی تصاویر و انتخاب رسته مورد نظر گزارش را دانلود یا با کلیک اینجا تمام گزارشات را در یک فایل زیپ دریافت کنید.





گزارش تفصیلی نقض حقوق بشر در سال ۱۳۸۹:
این گزارش بعنوان کامل‌ترین گزارش سالانه که تمامی دسته بندی‌های ماهانه و موضوعی را بصورت تفصیلی دارد مرجع سایر گزارشات محسوب می‌شود.

این گزارش بالغ بر ۲۹۷ صفحه است و می‌توانید از اینجا دانلود و یا موضوعات آنرا از اینجا ملاحظه کنید.

گزارش قتل شهروندان مرزنشین در مناطق کردنشین:
این گزارش به همت بخش کردستان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است که بصورت موضوعی به قتل شهروندان مرزنشین بدست نیروهای مرزی یا انتظامی در طی یکسال گذشته می‌پردازد.

این گزارش بالغ بر ۱۲ صفحه است و می‌توانید از اینجا آن را دانلود کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تماس info.sedayezendani@gmail.com