۱۳۸۹ بهمن ۲۱, پنجشنبه

بیانیه مطبوعاتی برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر

ایران: مجموعه ای از حکم ها، آزار و اذیت های قضایی و بازداشت های خودسرانه مدافعان حقوق بشر

پاریس ـ ژنو، 19 بهمن 1389 . برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) شروع موج گسترده تازه ای از اختناق و سرکوب علیه مدافعان حقوق بشر را محکوم و نگرانی عمیق خود را از دستگیری های خودسرانه، صدور احکام علیه وکلا، روزنامه نگاران و دیگر مدافعان حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران و آزار و اذیت قضایی آنها ابراز می دارد. برنامه نظارت آزار شدید قضایی و بازداشت خودسرانه ده ها نفر از مدافعان حقوق بشر ایرانی را که صرفا به قصد سرکوب فعالیت قانونی آنها در جریان حمله کنونی به جامعه مدنی ایران است محکوم می نماید.

برنامه نظارت به ویژه تداوم بازداشت انفرادی خانم فاطمه مسجدی، مدافع حقوق بشر و عضو «کمپین یک میلیون امضا» را که در تاریخ 8 بهمن 1389 در راه سفر از قم به تهران دستگیر شد، محکوم می نماید. علاوه بر این، بیم آن می رود که خانم مریم بیدگلی، مدافع حقوق بشر و عضو دیگر «کمپین یک میلیون امضا» نیز هر آن دستگیر شود. خانم فاطمه مسجدی و خانم مریم بیدگلی در اردیبهشت 1388 دستگیر و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم شدند و محکومیت ایشان به 6 ماه زندان در تاریخ 16 آذر 1389 در دادگاه تجدید نظر استان قم تایید شد.

بنا به اطلاع موثق که برنامه نظارت در روز 13 بهمن 1389 دریافت کرده است، خلیل بهرامیان، وکیل حقوق بشری، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رییس قوه قضاییه» در شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی به 18 ماه زندان و محرومیت از وکالت به مدت 10 سال محکوم شده است. آقای بهرامیان به این حکم اعتراض کرده است.

به علاوه، مدافع حقوق زنان، خانم هاله سحابی، در تاریخ 11 بهمن 1389 برای گذراندن حکم 2 سال حبس که شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی صادر کرده بود، روانه زندان شد. خانم سحابی در تاریخ 14 مرداد 1388 با ضرب و شتم در بهارستان دستگیر شد و 13 روز در بازداشت به سر برد. او دوباره در 7 دی 1388 دستگیر شده بود. دادگاه تجدید نظر حکم خانم سحابی را، که عضو گروه مادران صلح است، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی»تایید کرده است.

کاوه قاسمی کرمانشاهی عضو هیات اجرایی سازمان حقوق‌ بشر کردستان و عضو «کمپین یک میلیون امضا برای پایان دادن به قوانین تبعیض آمیز»و نیز عضو بزرگترین سازمان دانشجویی به نام دفتر تحکیم وحدت در تاریخ 10 بهمن 1389 در شعبه‌ اول دادگاه انقلاب اسلامی کرمانشاه به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در سازمان حقوق بشر کردستان»، «تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار اخبار و گزارش ها» و «تماس با خانواده های زندانیان و زندانیان سیاسی اعدام شده» به تحمل ۵ سال حبس تعزیری در زندان دیزل‌آباد این شهر محکوم شده است. او علیه این حکم اعتراض کرده است. آقای قاسمی کرمانشاهی در تاریخ 12 بهمن 1388 دستگیر شدو پس از گذراندان 110 روز (شامل 80 روز در سلول انفرادی) در خرداد 1389 با وثیقه 100 میلیون تومان آزاد شد.[1]

به علاوه، بنا به اطلاعات موثق در تاریخ 3 بهمن 1389، آقایان فرشید یداللهی و امیر اسلامی، اعضای کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری ایران و وکلای دراویش گنابادی، به اتهام «جعل عنوان وکیل، اقدام علیه امنیت ملی، اشاعه اکاذیب و تشویش اذهان عمومی»در دادگاه بدوی در جزیره کیش هر یک به شش ماه زندان محکوم شدند. حکم 7 ماه زندان یکی دیگر از وکلای دراویش گنابادی، به نام مصطفی دانشجو، در دادگاه تجدید نظر نکا در استان شمالی مازندران به اتهام «اشاعه اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» تایید شد. احتمال دارد او هر آن روانه زندانی شود. آقای دانشجو و آقای امید بهروزی، یکی دیگر از وکلای دراویش گنابادی، از وکالت محروم شده اند.

آقای نوید خانجانی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و یکی از فعالان حق تحصیل به اتهام «نشر اکاذیب»، «تشویش اذهان و تبلیغ علیه نظام به واسطه ... مصاحبه با رسانه های بیگانه» و «عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر» در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی به 12 سال زندان و جریمه نقدی محکوم شد.آقای خانجانی در اسفند 1388 در اصفهان دستگیر شد و پیش از آزادی با وثیقه ای به مبلغ صد میلیون تومان، 65 روز در زندان اوین در بازداشت بود. آقای خانجانی که قبلا به خاطر اعتقاد به آیین بهایی از ادامه آموزش عالی محروم شده، با اتهام «تشکیل گروه محرومین از تحصیل» نیز روبرو بوده و در حکم قبلی از سفر به خارج محروم شده است. او به این حکم اعتراض کرده است.

خانم محبوبه کرمی، فعال حقوق بشر و عضو «کمپین یک میلیون امضا» در شعبه 54 دادگاه تجدید نظر به سه سال زندان محکوم شد و احتمالا به زودی روانه زندان خواهد شد. او قبلا به اتهام «عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر»، «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» و «اشاعه اکاذیب» به 4 سال زندان محکوم شده بود، اما از اتهام آخر تبرئه شد. خانم کرمی پیشتر 2 بار در تیر 1378، 70 روز در خرداد 1387، و 13 روز در فروردین 1388 دستگیر و هر بار تبرئه شده است. او آخرین بار در اسفند 1388 دستگیر و پس از گذراندن 170 روز در بازداشت در مرداد 1389 آزاد شده است. [2]

برنامه نظارت به تاکید از دولتمردان ایرانی می خواهد که فورا و بدون قید وشرط تمام مدافعان حقوق بشر را که در حال حاضر در بازداشت هستند آزاد کند و در هر شرایطی سلامت جسمانی و روانی آنها را تضمین نماید و به بیانیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر و معاهده های بین المللی حقوق بشر را که ایران عضو آنهاست احترام بگذارد.


تماس برای اطلاعات بیشتر:


• FIDH: Karine Appy : + 33 1 43 55 25 18


• OMCT: Seynabou Benga : + 41 22 809 49 39

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تماس info.sedayezendani@gmail.com