۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

بعد از گذشت یک سال از کشته شدن "میترا رضایی" چه کسی پاسخگوست؟

یک سال از کشته شدن "میترا رضایی" دانشجوی ورودی ۸۸ کارشناسی ارشد دانشکده کامیپوتر دانشگاه علم وصنعت در یک حادثه ی دلخراش در صحن دانشگاه می گذرد، اما با گذشت یکسال هنوز هم هیچ کسی نسبت به این فاجعه پاسخگو نیست و تمامی اخبار مربوط به این جادثه مبهم باقی مانده است.
به گزارش دانشجو نیوز، در طول این یک سال دکتر جبل عاملی، ریاست دانشگاه، که قاعدتا باید مسئول اصلی تمام اتفاقات رخداده در دانشگاه باشد، بار دیگر ابقا شده است و طبق اخبار ضد و نقیض گویا فقط قرارداد پیمانکاری که مسئول ساخت و ساز دانشکده ی علوم پایه بوده است به حالت تعلیق در آمده است. از خانواده ی این دانشجو و روند دادرسی هم خبری در دست نیست.

شاید بد نباشد بار دیگر نگاهی به حوادث و موضع گیری های دانشگاه در قبال این حادثه بیندازیم تا مروری شود بر آنچه اتفاق افتاد. باشد که یاد میترا رضایی و خشم دانشجویان نسبت به بی تفاوتی های مدیران دانشگاه در ذهن ها باقی بماند:

حادثه:
میترا رضایی دانشجوی ورودی ۸۸ کارشناسی ارشد دانشکده کامیپوتر دانشگاه علم وصنعت در حوالی ساعت ۲ ظهر روز ۵ بهمن ۸۸ توسط کامیون حامل مصالح ساختمانی زیر گرفته شده و جان سپرد. این دانشجو که از شهر خوی برای تحصیل در تهران حضور داشت، پس از تصادف برای مدت ۱۰ دقیقه تا رسیدن آمبولانس، در صحن دانشگاه بر روی زمین و در حال خونریزی بود و سپس جان سپرد.به گفته دانشجویان، راننده ای جوان کامیون مصالح ساختمانی در حالی که دنده عقب در حال حرکت بوده است این دانشجو را زیر گرفته و از روی شکم و سینه وی رد شده است. نیروهای حراست دانشگاه پس از این حادثه این راننده را از صحنه دور کرده اند.

به گفته دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، پس از این حادثه حراست دانشگاه با دستپاچگی سریعا اقدام به متفرق کردن دانشجویان و شاهدین کرده و با پهن کردن یونولیتی سفید رنگی خون های بر زمین رو پوشانده است. سپس با کمک باغبان های دانشگاه محل خون های روی زمین را سریعا شسته و با دانشجویان و اساتید و سایر شاهدین در صحنه برخوردی زننده داشته اند.

این تصادف در حالی اتفاق افتاده است که عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین در دانشگاه‌ها تا پیش از ساعت ۱۰ شب ممنوع است.

بنابر گزارش دانشجویان عبور و مرور این کامیون در هفته گذشته نیز باعث اعتراض دانشجویان شده بود. در هفته قبل از این حادثه همین راننده کامیون به دلیل سرعت بالا در حال تصادف با یکی از دانشجویان بوده است که این موضوع منجر به اعتراض این دانشجو شده و مساله به حراست و انتظامات دانشگاه نیز منتقل شده بود.

اعتراض دانشجویان:

بعد از این حادثه دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در نامه ای اعتراض خود نسبت به این حادثه را اعلام کردند:

در این نامه آمده است: "شنیدیم مسئولی از نامسئولین دانشگاه افاضه کرده که آن دختر اجلش رسیده بود، اگر زیر کامیون نمی رفت سکته می کرد. شنیدیم مدیران دانشگاه جلسه ای تشکیل داده اند و با بی شرمی تمام راه های فریب خانواده مقتول وخبرسازی جعلی -ازجمله این که هنس فری در گوش دانشجو بوده- را بررسی کرده اند. شنیدیم وکیل دانشگاه را فرا خوانده اند تا راه های دور زدن قانون را نشانشان بدهد. این بود که بر آن شدیم تا داد دانشجویان را از بیداد این مدیران بی حیا با شما در میان بگذاریم."

در این نامه مسئولیت حقوقی تمام اتفاقاتی که در دانشگاه رخ می دهد با رئیس دانشگاه دانسته شده و با اشاره به اینکه احتمال فریبکاری مدیران دانشگاه و فرار آنها از قانون وجود دارد، از رئیس قوه قضائیه خواسته شده است "با پیگیری خداپسندانه این وقایع، متخلفین را به مجازات برسانند."

مصاحبه ی جنجالی دکتر جبل عاملی و پاسخ دانشجویان:

دکتر جبل عاملی در مصاحبه با خبرگزاری مهر، به جای عذرخواهی ازفاجعه رخ داده در دانشگاه تحت مدیریتش در پاسخ به فوت دانشجوی این دانشگاه در صحن دانشگاه اعلام کرد که وسیله نقلیه مورد اشاره "کامیونت بوده و کامیون نبوده است".

بیانیه ی دانشجویان و اعتراض شدید نسبت به این مصاحبه:

روز گذشته آقای جبل عاملی رییس دانشگاه علم وصنعت در مصاحبه با خبرگزاری وابسته مهر، به جای عذرخواهی ازفاجعه رخ داده در دانشگاه تحت مدیریتش، دروغ های شاخداری را بهمراه مغلطه حرفه ای تحویل افکار عمومی داد. در همین رابطه دانشجویان و شاهدان عینی این ماجرای تاسف برانگیز، موارد دیگری از ابعاد این مسئله را آشکار کردند.

دکتر جبل عاملی در "موشکافی" عجیب وغریبی گفته اند "وسیله نقلیه ای که دانشجوی متوفی با آن برخورد کرده است، کامیون نبوده بلکه کامیونت بوده است." و "کامیونت ها از قوانین مرتبط با تردد کامیون ها تبعیت نمی کنند." این مغلطه از همان دست مواردی است که آقای دکتر از معاونت حقوقیشان یاد گرفته اند و پیش از این دانشجویان خبر از آن داده بودند. در همین رابطه با بررسی قوانین مربوطه مشخص شد بارکش ها، اعم از کامیون وکامیونت وتریلر زمانی که بارشان مصالح ساختمانی و نخاله باشد از یک قانون تبعیت میکنند اما در مواردی که بار مواد غذایی باشد، کامیونت ها مجاز به حمل بار در روز هستند.

در مورد دیگر ایشان گفته اند: "حادثه در کنار کارگاه اتفاق افتاده و در خیابان دانشگاه نبوده است." این دروغ شاخداریست که بار جرایم ایشان را سنگین تر میکند. تمامی شاهدان وعکسهای موجود خبر از این می دهند که مکانی که آن مرحومه در آنجا زیر کامیون رفت دقیقا وسط خیابان اصلی دانشگاه بوده است. شاید به همین دلیل بود که حراست دانشگاه از نزدیک شدن دانشجویان به مکان حادثه واحیانا عکسبرداری به شدت واهمه داشت و خون آن مرحومه نیز بلافاصله شسته شد وهیچ کروکی کشیده نشد. اما در صورت نیاز شاهدان عینی حاضر به شهادت در این مورد می باشند. همچنین محل افتادن جنازه نزدیک به ۲۰ متر با درب کارگاه فاصله داشته واصولا یکی از اتهامات این است که چرا اجازه داده شده درب کارگاه نزدیک پررفت وآمدترین نقطه دانشگاه باشد.

تجمع سکوت دانشجویان در روز هفتم:
بعد از گذشت هفت روز از حادثه جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با تجمّع در محلّ حادثه و نثار گل در این مکان یاد و خاطرۀ این دانشجوی فقید را گرامی داشتند. بعد از مراسمی که توسّط دانشگاه برای هفتم ایشان برگزار شده بود، تعدادی از دانشجویان با پخش گل در میان حضّار به طرف محلّ حادثه حرکت کرده و با تجمّع در محلّ حادثه و نثار گل یاد و خاطرۀ این عزیز از دست رفته را گرامی داشتند.

دانشجویان در حالی که روبان های مشکی به دست های خود بسته بودند، با نثار گل در کنار عکس خانم میترا رضایی، یاد و خاطرۀ ایشان را گرامی داشتند و اعلام کردند تا زمانی که شخصی از مسئولان دانشگاه جواب آن ها را ندهد به تجمّع خود ادامه خواهند داد. در این هنگام دانشجویان با ابراز نارضایتی بابت عدم مسئولیّت پذیری مدیران دانشگاه و شخص "جبل عاملی" رییس دانشگاه با اعلام نارضایتی بابت مصاحبۀ اخیر ایشان با خبرگزاری "مهر"، خواستار پاسخگویی مسئولان دانشگاه نسبت به این حادثۀ دلخراش و عدم تکرار چنین حوادثی در دانشگاه شدند.

بعد ار ایراد سخنانی از سوی دانشجویان و قرائت متنی توسّط یکی از دانشجویان دانشکدۀ کامپیوتر آقای دکتر مزیّنی رئیس دانشکدۀ کامپیوتر به ایراد سخنانی در جواب دانشجویان پرداخت که با واکنش دانشجویان و پاسخ آنان همراه شد. ایشان با بیان اینکه نباید مسائل را از سمت و سوی اصلی آن ها منحرف کرد، بیان داشتند مسئولان دانشگاه هم به جد پیگیر مسائل این دانشجوی مرحوم می باشند. دانشجویان با بیان این مطلب که بهتر است مسئولین دانشگاه به جای فرافکنی و فرار از مسئولیّت قدری هم به فکر امنیّت دانشجویان باشند و به جای مصاحبه های جنجالی -که فقط نمک به روی زخم داغداران و دانشجویان می پاشد- یک معذرت خواهی خشک و خالی از دانشجویان می کردند، اعتراض خود را نسبت به بیانات رئس دانشکدۀ کامپیوتر بیان داشتند.

لازم به ذکر است خانوادۀ مرحوم سرکار خانم "میترا رضایی" نیز با شرکت در این مراسم و سوگواری برای عزیز از دست رفته شان، از دانشجویان دانشگاه و سایر حاضرین که در این مراسم شرکت کرده بودند تشکّر نمودند. دانشجویان نیز با تسلیت از دست دادن دخترشان در این حادثۀ دلخراش ابراز همدردی خود را با ایشان اعلام نمودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تماس info.sedayezendani@gmail.com