۱۳۸۹ دی ۳, جمعه

اعلام حکم جعفر پناهی انعکاس وسیعی در کشورهای مختلف از جمله آلمان داشته است

جعفر پناهی


علی صمدی احدی
علی‌صمدی‌احدی دیگر کارگردان ایرانی هم از انعکاس این اتفاق در آلمان می‌گوید.

با اعلام حکم دادگاه جعفر پناهی کارگردان ایرانی، شخصیت‌های هنری و سیاسی و جشنواره‌های سینمایی زیادی در کشورهای مختلف به این حکم اعراض کرده‌اند. حکم دادگاه این کارگردان ایرانی، شش سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از کارگردانی، نوشتن فیلم‌نامه، انجام مصاحبه یا رسانه‌های داخلی و خارجی و مسافرت به خارج از کشور عنوان شده است.
جعفر پناهی که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران بازداشت شده بود، در۱۶ آبان ۱۳۸۹ در متن دفاعیه خود در دادگاه نوشته بود: «این تنها محکمه‏ی من نیست. محکمه‏ی هنر و هنرمندان این کشور است. هر حکمی در این دادگاه صادر شود، حکمی برای همه‏ی هنرمندان، به‏خصوص همه‏ی سینماگران است.»

یکی از اتهامات جعفر پناهی هنگام دستگیری، "اقدام برای شروع ساخت فیلمی با موضوع اتفاقات بعد از انتخابات عنوان شده بود

علی صمدی احدی، سینماگر ایرانی‌تبار ساکن آلمان و کارگردان فیلم‌هایی چون «بچه‌های گمشده»، «سالامی علیکم» و «موج سبز»، درباره انعکاس حکم جعفر پناهی در آلمان به دویچه وله چنین می‌گوید: « در آلمان هم مانند تمامی کشورهای اروپایی از این حکم انتقاد شدید شده است. هم از سوی سیاست‏مداران و هم از سوی هنرمندان. مثلاً سیاست‏مدار آلمانی که مسئول حقوق بشر است، اعتراض شدیدی به این حکم کرده است. آکادمی فیلم آلمان و هم‏چنین فستیوال برلین اعتراض کرده‏اند. این‏ها جزو نهادهایی هستند که وزنه‏ی بزرگی در بخش فرهنگی، هنری و سیاسی کشور آلمان هستند. البته افراد شخصی هم به این اعتراض‏ها پیوسته‏اند و تا جایی که امکان بوده، سعی کرده‏اند نشان دهند که با آقای پناهی و آقای رسول‏اف همبستگی دارند.»

علی صمدی‌احدی، کارگردان, برخورد با جعفر پناهی را مقدمه برخورد با دیگر سینماگران ایرانی می‌داند و ادامه می‌دهد: «این تنبیه جعفر پناهی به تنهایی نیست. چون جعفر پناهی دیگر یک شخص نیست. جعفر پناهی امروز معادل سینمای ایران است. نه سینمای ایران که سینمای هنری جهان است. تنبیه او، به زندان فرستادن او، محروم کردن او از سخن گفتن، از فیلم‏نامه نوشتن و از خروج از کشور، هشداری است برای بقیه‏ی فیلم‏سازهای داخل ایران که "حواس‏تان را جمع کنید؛ این اتفاق در آینده می‏تواند شامل شما هم بشود".» محمد رسول‌اف دیگر کارگردان محکوم به زندان

علی صمدی احدی که خواستار لغو محکومیت جعفر پناهی است می‌گوید: «به عنوان یک فیلم‏ساز، به عنوان یک ایرانی، به عنوان فردی که فکر می‌کند آقای پناهی نماینده‏ی همه‏ی ما است، نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشورهم، این حکم را کاملاً اشتباه و غلط می‏بینم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تماس info.sedayezendani@gmail.com