۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

وضعیت بد جسمانی ابراهیم یزدی در زندان اوین

ابراهیم یزدی، زندانی سیاسی ٨۰ ساله  که در روز نهم مهرماه ٨٩ به همراه گروهی از اعضای رهبری نهضت آزادی ایران به اتهام شرکت در مراسم ختم و «نماز جمعه غیرقانونی» در اصفهان بازداشت شد به علت وخامت وضع جسمانی واحساس درد شدید در قلبش به بهداری زندان اوین منتقل شد.
به گزارش تارنمای رادیو زمانه، وی که از بیماری سرطان رنج می برد، به دلیل عوارض ناشی از بازداشت قبلی خود، تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بود. پس از انتقال یزدی به بهداری، از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.
دادگاه رسیدگی به اتهامات ابراهیم یزدی قرار است ١۶ آذر در شعبه ١۵ دادگاه انقلاب برگزار شود اما قاضی این دادگاه از پذیرش فریده غیرت به عنوان وکیل یزدی خودداری کرده است.
خانواده ابراهیم یزدی، آبان ماه گذشته طی نامه‌ای خطاب به مسلمانان جهان، خواستار تلاش برای آزادی این فعال سیاسی شدند.
همچنین ١٠ تن از فعالان سیاسی و خانواده زندانیان سیاسی ایران هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای نسبت به بازداشت و ادامه حبس ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران هشدار دادند.
آن‌ها نوشته‌اند صرف نظر از دلایل ارائه شده در مورد بازداشت مجدد ابراهیم یزدی، این بازداشت و تداوم این وضعیت «در تعارض با قواعد عمومی حقوق کیفری بوده و نشان از بی‌توجهی مسئولان قضایی به وضعیت سنی و جسمی متهم و ماهیت سیاسی اتهامات وی دارد.»
امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به کارنامه سیاسی ابراهیم یزدی و مطالبات وی «در راستای تحقق حاکمیت قانون و محدود و پاسخ‌گو ساختن قدرت مقامات رسمی در چارچوب حقوق ملت»، این بازداشت را افزون بر «کینه شخصی برخی مقامات و مأموران امنیتی»، در جهت «منافع فردی و گروهی کسانی» دانسته‌اند که «این روزها بی‌هیچ واهمه‌ای از ابراز دشمنی با مردم‌سالاری و حکومت قانون، عنان امور را به کف دارند.»
به گفته نویسندگان این بیانیه، مأموران امنیتی و مقامات زندان از تحویل داروهای مورد نیاز ابراهیم یزدی جلوگیری کرده‌ و امکان معاینات پزشکی وی توسط پزشک معتمد خانواده را فراهم نکرده‌اند.
محمدرضا خاتمی، زهرا رهنورد، عبدالله رمضان‌زاده، عزت‌الله سحابی، حسین شاه‌حسینی، احمد صدر حاج‌سیدجوادی، هادی کحال‌زاده، فخرالسادات محتشمی‌پور، الهه مجردی و مصطفی معین که این بیانیه را امضا کرده‌اند ضمن درخواست آزادی ابراهیم یزدی، به مسئولان قضایی ایران هشدار داده‌اند که مسئولیت پیامدهای ادامه بازداشت این زندانی کهنسال بر عهده آنان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تماس info.sedayezendani@gmail.com