۱۳۸۹ مهر ۲۲, پنجشنبه

گزارش لوموند فرانسه از لیست ۷۳ دانشجوی زندانی در ایران

روزنامه لوموند فرانسه در مطلبی که جمعه هفته گذشته منتشر کرده است، ضمن بررسی وضعیت ایران و جنبش سبز، به لیست ۷۳ دانشجوی زندانی منتشر شده توسط سایت دانشجونیوز اشاره کرده است.

در این مطلب با عنوان «جنبش سبز ایران در سردرگمی»، به وضعیت نسرین ستوده و اعتصاب غذای وی، پرونده های سکینه محمدی آشتیانی و المیرا فرح واضحان، و همچنین مسدود کردن داراییهای مقامات ایرانی اشاره شده است.

این مطلب روزنامه لوموند که توسط سایت دانشجونیوز به فارسی برگردان شده، در ذیل آمده است:

علیرغم اینکه اعتراضات خیابانی در ایران ماههاست که تمام شده است ولی فشارهای سیاسی همچنان ادامه دارد. مجازات های سنگین زندان برای افراد دستگیر شده در سال ٢٠٠٩، زمانیکه جنبش سبز در اعتراض به انتخابات و رییس جمهوری محمود احمدی نژادبه خیابان آمدند، تعیین شده است. هدف اصلی این فشارها به طور خاص دانشجویان و وکلا هستند در حالی که چهره های کمابیش معترض هم تحت مراقبت ها و فشارهای امنیتی مجبور به سکوت و خانه نشین شده اند.

نسرین ستوده، حقوقدان، که یکی از نزدیکان شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل است در اعتراض به بازداشتش در سلول انفرادی در زندان اوین تهران دست به اعتصاب غذا زده است. خود او موفق شد این خبر را روز چهارشنبه ٦ اکتبرقبل ازاینکه مکالمه تلفنی چند ثانیه ایش قطع شود به همسرش بگوید.

براساس گزارش آسوشیتدپرس از آغاز اعتراضات خیابانی در ژوئن ٢٠٠٩ تاکنون بیش از ٨٠ چهره سیاسی مخالف به مجازاتهایی از ٦ ماه تا ۱۵ سال زندان محکوم شده اند و ۱۰ نفر هم حکم اعدام دریافت کرده اند. بسیار مشکل میتوان تعداد زندانیان سیاسی را برآورد کرد ولی براساس اطلاعات جمع آوری شده توسط نهادهای دفاع از حقوق بشر در خارج از ایران این تعداد بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر است.

یک سایت اینترنتی اپوزیسیون (www.daneshjoonews.com) اخیرا اسامی ۷۳ دانشجو را که هنوز در زندان به سر می برند، منتشر کرده است. به گفته امیر رشیدی یکی از رهبران جنبش دانشجویی که نامش توسط رادیو فردا (وابسته به Radio Free Europe) فاش شده است، رژیم اخیرا به منظور ورود به اجتماعات و خوابگاههای دانشجویی یک کمپین نظامی راه انداخته است.

مسدود کردن داراییهای مقامات ایرانی توسط ایالات متحده آمریکا


سکوت حاکم نشانگر آن است که جنبش سبز ایران در سردرگمی است و شدیدا از کمبود وسایل اطلاع رسانی رنج می برد. این نکته ای است که کریم سجادپور به آن اشاره می کند، او یکی از پژوهشگران بنیاد کارنگی در آمریکا است که از دولتهای غربی درخواست تحریم هایی علیه مسولین سرکوب در ایران را دارد.

سجادپور همچنین تاکید کرد که مانور رژیم هرچه که باشد خواسته ی مخالفینش تغییری نمی کند. وی همچنین از مصوبه ی ۲۹ سپتامبر دولت اوباما مبنی بر مسدود کردن اموال هشت تن از مقامات ایرانی من جمله سه وزیر استقبال کرد. کشور های اتحادیه اروپا علیرغم در خواست فرانسه نتوانسته اند در اتخاذ اقدام مشابهی به توافق برسند.

همانگونه که در مورد سکینه محمدی آشتیانی زن ایرانی که به حکم سنگسار محکوم شده بود نشان می دهد، اتحاد نظر مجامع بین المللی بسیار تعیین کننده است. هم اکنون موج اعتراضات مشابهی در دفاع از المیرا فرح واضحان ۴۸ ساله به راه افتاده است. وی یکی از معترضان بازداشت شده در دسامبر ٢٠٠٩ است که در ماه اوت به اعدام محکوم شده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تماس info.sedayezendani@gmail.com